login|password
vyhľadávanie na stránke

English version

Jul 27, 2020

klikni na obrázok pre zväčšenie a popis

prezri si archív(255)

vložiť obrázok do galérie

Spišské Tomášovce, Letanovce: Okruh Tomášovský výhľad – Prielom Hornádu – Letanovský mlyn – Tomášovský výhľad

@ :: SpisskaNovaVes - Okolie ::     Aug 06 2012, 17:59 (UTC+0)

Tomášovský výh¾ad

Znaèky na Tomášovskom výh¾ade

Znaèky pod Tomášovským výh¾adom

Letanovský mlyn - Trstený potok

Spišské Tomášovce, Letanovceokres Spišská Nová Ves: Predstavovaná turistická trasa ponúka viaceré TOPky Slovenského raja a možno ju odporúčať ako tip na jednodňový výlet. Počas jej prejdenia navštívite Tomášovský výhľad, prejdete časťou Prielomu Hodnádu, oddýchnete si na Kartuziánskom moste a nenáročnou cestou sa vrátite spätne na Tomášovský výhľad.

Trasa

Najpohodlnejší prístup na Tomášovský výhľad zabezpečuje zelená turistická značka z obce Spišské Tomášovce. Obec má vlakové aj autobusové spojenie. Po prechádzkovom dosiahnutí Tomášovského výhľadu trasa pokračuje po zelenej značke klesaním až na miesto Pod Tomášovským výhľadom, kde prejdete na modrú turistickú značku smerujúcu na Letanovský mlyn. Pre nasledujúci úsek trasa nie je vhodná pre rodiny s maličkými deťmi a netrénovaných seniorov, pretože jej časť vedie drevenými rebríkmi a stupačkami v skalách kolmo nad tokom rieky. Po dosiahnutí Letanovskému mlyna a mostu v lokalite Trstený potok prejdete na žltú značku smerujúcu opäť na Tomášovský výhľad.

Celkový čas: 3 hodiny a 10 minút čistej chôdze. Pričítajte si k tomu čas na oddych.

Celkové prevýšenie najvyššieho a najnižšieho bodu trasy: 140 výškových metrov

Odporúčaný smer

Túto trasu je možné prejsť obojsmerne.

Opis trasy

Spišské Tomášovce – Tomášovský výhľad – zelená značka: 40 minút

Výškový rozdiel - Spišské Tomášovce – Tomášovský výhľad: stúpanie 122 výškových metrov
(Spišské Tomášovce: nadmorská výška 532 metrov
Tomášovský výhľad: nadmorská výška 650 metrov)

Od kostola v obci idete po zelenej turistickej značke na koniec ulice a odtiaľ do lúčneho snahu popri riedkom rade borovíc. Poľná cesta je široká, bez odbočiek, nemôžete zablúdiť. V prípade pekného počasia sa po pravici odkrýva výhľad na Vysoké Tatry. Smerujete až ku okraju lesa.

Tesne pred okrajom lesa si dávajte pozor. Napravo uvidíte tabule náučného chodníka, kam sa mnohí turisti ihneď vydajú. Tým však vybočíte zo zelenej trasy a dostanete sa na blízku žltú značku, ktorá síce tiež vedie na Tomášovský výhľad, ale okľukou. (Tou sa budete vracať pri uzatváraní okruhu.) Pokračujte radšej rovno nahor a naľavo na lúke je nízka kovová tyč na ktorej je namaľovaná zelená značka. Ak je vysoká tráva, tyč je zle viditeľná. Každopádne však vyjdite po okraj lesa a nesmerujte napravo k tabuliam náučného chodníka, ale naľavo, kde už uvidíte vyšliapaný lesný chodník so zelenou turistickou značkou. Vstúpite do lesa a trasa ďalej trochu klesá, idete v dobre označenom príjemnom teréne, až sa zrazu ocitnete na veľkej skalnej plošine s úžasným otvoreným priestorom rovno pred vami. Ste na Tomášovskom výhľade.

Tomášovský výhľad – Pod Tomášovským výhľadom – zelená značka: 30 minút

Tomášovský výhľad – Pod Tomášovským výhľadom: klesanie 139 výškových metrov
(Tomášovský výhľad: nadmorská výška 650 metrov
Pod Tomášovským výhľadom: nadmorská výška 511 metrov )

Po vyhliadke z Tomášovského výhľadu sa pokračujte po zelenej značke. Zelená značka sa vracia akoby späť do lesa. Žltá značka, ktorá ide podobným smerom, bočí vpravo. Schádzate pekným ihličnatým lesom, avšak klesanie začína byť strmšie najmä asi v polovici cesty, kde míňate veľké skalné bralo po ľavici. Odtiaľ prejdete na široký turistický chodník, klesanie sa zmierňuje, značkovanie je veľmi dobré, nemôžete zablúdiť. Po chvíli prídete na rázcestie turistických značiek Pod Tomášovským výhľadom.

Pod Tomášovským výhľadom – Letanovský mlyn – modrá značka: 45 minút

Pod Tomášovským výhľadom – Letanovský mlyn: klesanie 1 výškový meter
(Pod Tomášovským výhľadom: nadmorská výška 511 metrov
Letanovský mlyn /Trstený potok/: nadmorská výška 510 metrov )

Ïalší úsek trasy vedie prevažne Prielomom Hornádu. Pokračujete proti prúdu Hornádu až k mostu „Nad úžinou“. Prejdete na protiľahlý breh a pokračujete proti roku rieky po náročnejších úsekoch so stupačkami. Tie sú pripevnené na kolmé skaly nad vodou, pridàžať sa môžete reťazí, ktoré sú tiež pripevnené k skalným bralám. Neodporúča sa ľuďom so závratmi, rodinám s malými deťmi a turisticky nezdatným seniorom. Stupačkami prekonáte úsek „Nad tíšinou“, pokračujete turistickým chodníkom na okraji lesa k ďalším stupačkám v lokalitách „Pri jaskyni“ a neskôr „Pod mlynom“. Hornád sa o chvíľočku rozširuje a uvidíte veľký kamenný Kartuziánsky most. Ním prejdete na opačný breh rieky z rázcestníku turistických značiek Letanovský mlyn, v súčasnosti označené ako Trstený potok.

Letanovský mlyn (Trstený potok) – Tomášovský výhľad – žltá značka: 50 minút

Letanovský mlyn – Tomášovský výhľad: stúpanie 140 výškových metrov
(Letanovský mlyn /Trstený potok/: nadmorská výška 510 metrov
Tomášovský výhľad: nadmorská výška 650 metrov)

V nasledujúcom úseku na žltej turistickej značke prekonáte najvyšší výškový rozdiel, avšak úplne bezproblémovo. Fyzicky je to oveľa menej náročnejšie ako zostup z Tomášovského výhľadu či prechod Prielomom Hornádu.

Z rázcestia turistických značiek začnete stúpať vpravo do lesa. Stúpanie je spočiatku trošku výraznejšie, idete širokou lesnou cestou, ale po dosiahnutí určitej výšky je ďalšie stúpanie minimálne a pekne rozložené na celú trasu. Dostanete sa na vrstevnicovú cestu vrchu Ihrík. Cesta je relatívne monotónna, bez výhľadov. Po čase začnú z ľavej strany presvitať lúky, na ktoré vás značka vyvedie. Tu vyjdete na počiatku spomínanom mieste pri informačných tabuliach, odkiaľ môžete zabočiť vľavo a ísť dobre viditeľnou rovno do Spišských Tomášoviec. Ak chcete turistický okruh ukončiť opäť na Tomášovskom výhľade, vojdete po žltej značke do lesa lesnou cestou vpravo, spočiatku miestne klesnete, opäť stúpnete a vyjdete na známej skale Tomášovského výhľadu.

Tomášovský výhľad – Spišské Tomášovce – zelená značka: 35 min

Výškový rozdiel - Tomášovský výhľad – Spišské Tomášovce: klesanie 122 výškových metrov
(Tomášovský výhľad: nadmorská výška 650 metrov
Spišské Tomášovce: nadmorská výška 532 metrov)

Do dediny sa môžete vrátiť po zelenej turistickej značke, pôjdete presne v protismere, ako ste sem na začiatku túry prišli.

Pre možnosť návštevy tohto miesta odporúčame turistickú mapu: VKÚ Harmanec - Slovenský Raj– mierka 1 : 25 000

Pozrite si trasu na mape: Turisticka mapa.sk

Slavomír Szabó

***

Tento príspevok vznikol v rámci projektu Pamäť ľudu: Terra Incognita III, ktorý podporil Košický samosprávny kraj.