login|password
vyhľadávanie na stránke

English version

Jul 27, 2020

klikni na obrázok pre zväčšenie a popis

prezri si archív(255)

vložiť obrázok do galérie

Bôrka: Blatnická dolina

@ :: Roznava - Okolie ::     Feb 09 2014, 15:31 (UTC+0)

Bôrka – okres okres Rožňava: Zádielska tiesňava je bezpochyby najznámejšou turistickou destináciou Národného parku Slovenský kras. Väčšina návštevníkov smeruje z obce Zádiel k turistickej chate na jej hornom konci a vracia sa späť. Náročnejší si zvolia výstup na Zádielsku planinu alebo planinu Horný vrch na trasu do Hrhova alebo sedla Soroška. Je tu však i tretia možnosť, a to pokračovať v smere Zádielskej doliny nahor, kde sa nachádza Blatnická dolina a Národná prírodná rezervácia Havrania skala.

Blatnická dolina

Zablúdiť nemožno, nie je kam. Do Blatnickej doliny vstúpite, keď budete naďalej postupovať po ceste proti prútu potoka Blatnica, ktorý vymodeloval aj Zádielsku tiesňavu. V počiatkoch doliny vás bude sprevádzať modrá turistická značka, ktorá približne v polovici smeruje strmo doprava na svah k lokalite Bezvody a odtiaľ cez Hačavské sedlo nad obec Hačava a s pokračovaním až do Jasova.

Ako v Zádielskej tiesňave, tak aj v Blatnickej doline kráčate po starej úzkej asfaltovej ceste. Z oboch strán sa dvíhajú strmé nástupy na planiny, avšak oproti Zádielskej doline je tu menej impozantných skalných útvarov. Tie, ktoré sa tu nachádzajú, sú väčšinou pre hustý les slabo viditeľné. I tak je to krajinársky pekná trasa s hlbokým údolím a zachovalými zmiešanými lesmi. Pokiaľ sa rozhodnete nesledovať odbočku modrej značky, ale pokračovať ďalej dolinou, možno hovoriť aj o prechádzkovej pohodovej turistike.

Krátko po dobočení modrej turistickej značky sa dolina s potokom stáča doľava na západ a približne o kilometer sa asfaltová cesta končí. Pre tých, ktoré sa chceli iba pokojne prejsť, odporúčame, aby sa na tomto mieste otočili a išli späť. Dolina sa postupne zužuje a výraznejšie stúpa. Pravdepodobne len zdatnejší turisti sa vyberú až do jej najhornejších častí k prameňu Blatnice pod úsek nazvaný Bodovka. Na ňom sa stretávajú tri turistické značky s prechodom na vrch Osadník. Pokiaľ však máte radi divokosť a nespútanosť prírody, tú si môžete najviac vychutnať práve v hornej časti Blatnickej doliny.

Nižšie položený úsek s asfaltovou cestou je katastrálnou hranicou medzi obcami Bôrka a Hačava. Po ľavej, t.j. západnej strane sa nachádza Národná prírodná rezervácia Havrania skala.

Vhodné prístupové cesty

Z obce Zádiel: Z obce po červenej turistickej značke k chate v hornej časti Zádielskej doliny - cca 1 a pol hodiny - ďalej pokračovať po modrej turistickej značke až do jej odbočenia v Blatnickej doline a ďalej podľa vlastnej vôle...

Z obce Bôrka: Cestou zjazdnou autom k chate v hornej časti Zádielskej doliny a odtiaľ pokračovať pešo po modrej turistickej značke až do jej odbočenia V Blatnickej doline a ďalej podľa vlastnej vôle...

Z obce Hačava: Po žltej turistickej značke stúpnuť pod Hačavské sedlo, kde sa žltá spája s modrou turistickou značkou: 30 min - potom pokračovať po modrej turistickej značke do Blatnickej doliny: cca 1 a pol hodiny

Pre možnosť návštevy tohto miesta odporúčame turistickú mapu: VKÚ Harmanec - Slovenský kras - Domica – mierka 1 : 50 000

Slavomír Szabó

***

Tento príspevok vznikol v rámci projektu Pamäť ľudu: Terra Incognita III, ktorý podporil Košický samosprávny kraj.