login|password
vyhľadávanie na stránke

English version

Jul 27, 2020

klikni na obrázok pre zväčšenie a popis

prezri si archív(255)

vložiť obrázok do galérie

Stratená: Tiesňavy

@ :: Roznava - Okolie ::     Jul 21 2011, 17:08 (UTC+0)

Stratená, okres Rožňava: Pokiaľ máte záujem navštíviť pokojné miesto s čistou prírodou a turistickým chodníkom, ktorým sa na rozdiel od blízkeho Slovenského raja nepremieľajú nekonečné skupinky turistov, mali by ste vyhľadať Tiesňavy pri Stratenej. Dolina, ktorá má v hornej časti charakter kaňonu, sa nachádza južne od obce medzi horskými planinami Pelc a Hanesová. Je to miesto, kde časť túry absolvujete na dvoch neveľkých rebríkoch a prejdete ponad tiesňavou, kde hlboko pod skalami preteká potok rovnakého mena, ako má samotná dolina.

Ak sa na cestu vyberiete z osady Dobšinská ¼adová Jaskyňa (či pôjdete opačne do osady z obce Stratená), prejdete sa aj okolo povesťou opradeného prepadliska Duča a jaskyne Psie diery, ktorá veľkosťou a rozlohou nie je zďaleka verná svojmu názvu.

V neposlednom rade spoznáte krásne zákutia Národnej prírodnej rezervácie Stratená.

Možnosti prechodu

Z osady Dobšinská ¼adová Jaskyňa do Stratenej vedie modrá turistická značka. Dåžka túry je 2 hodiny a 15 minút čistej chôdze. Na rozdiel od iných trás s rebríkmi, ktoré sú v Slovenskom raji len jednosmerné, túto môžete absolvovať v oboch smeroch. Z obce Stratená cez Tiesňavy do osady Dobšinská ¼adová Jaskyňa to trvá taktiež 2 hodiny a 15 minút čistej chôdze.

Odporúčaná trasa

Vzhľadom na výstupy a klesania odporúčame trasu, ktorá vedie od osady Dobšinská ¼adová Jaskyňa do Stratenej. Tiež z toho dôvodu, že menej namáhavý úsek, ktorý si môžete naplno vychutnať, si takto ponecháte na záver.

Od parkoviska osady Dobšinská ¼adová Jaskyňa prejdete modrou značkou na asfaltovú cestu, ktorá stúpa mierne nahor a tiahne sa okolo reštaurácie a chát do lesa. Po krátkej chvíli prídete na miesto, kde modrá značka smeruje vpravo a naľavo začína náučný chodník. Pokojne sa pustite po náučnom chodníku, ide príjemnejším prostredím a o 10 minút sa beztak opäť stretne s modrou značkou pri Dobšinskej ľadovej jaskyni.

Od jaskyne značka pokračuje doľava nahor popri oplotení k prepadlisku Duča. Podľa povesti v týchto miestach začiatkom 18. storočia zbíjal zbojník Sámel. Zachovalo sa o ňom viacero povestí. Jedna z nich hovorí, že prepadlisko vzniklo na mieste, kde mal Sámel v podzemí ukryté svoje nazbíjané bohatstvo. Nebolo celkom jeho, pretože ho zbíjal pre ducha podzemia Kovolada. Keď hrozilo, že ľudia odhalia, kde sú poklady ukryté, Kovovlad zatriasol horou a vytvoril prepadlisko, aby sa k bohatstvu nikto nedostal.

Prepadlisko Duča si nie je možné nevšimnúť, jeho plocha je približne pol hektára a tiahne odtiaľ chladný vzduch. Skôr ako povesti o Sámelovi je dnešný človek schopný veriť tomu, že na tomto mieste sa prepadol strop časti Dobšinskej ľadovej jaskyne, nad ktorou práve kráčate. Pokiaľ si v nasledujúcich chvíľach odbehnete pár krokov z chodníka, otvoria sa vám pohľady do Stratenskej doliny i na Kráľovu hoľu.

Značka obchádza prepadlisko zľava a ďalej pokračuje širším chodníkom strmšie nahor až na poľanu Tabličky. Tam prejde kolmo cez cestu a bočí naľavo do neveľkého údolia. Odtiaľ si môžete všimnúť vchod do jaskyne Psie diery.

Jaskyňa Psie diery je spojená podzemným systémom so Stratenskou jaskyňou. Dovedna majú 21 987 metrov chodieb, čo je druhý najväčší jaskynný systém na Slovensku. Nachádza sa v ňom viacero dómov, z ktorých najvýraznejší sa nazýva Rozprávkový. Jaskyne sú známe nádhernou výzdobou s početnými stalagtitmi, stalagnitmi i stalagnátmi, ale krásu zvýrazňujú najmä duté vápencové brčká. Samozrejme, to všetko je bežnému turistovi neprístupné, nakoľko v rámci ochrany prírody platí prísny zákaz vstupu do jaskyne.

Za skalným otvorom značka pokračuje pomerne strmo doprava nahor až po les. Ïalej vedie pravým okrajom planiny, kde sa stretá so žltou turistickou značkou. Odtiaľto ide širšia cesta priamo cez poľanu, až klesnete k potoku Tiesňavy. (Na starších mapách sú potok i dolina označené názvom Tesniny.)

Ïalšia orientácia je jednoduchá. Je potrebné držať sa smeru potoka. Prejdete prvým rebríkom, ďalej po údolí s dreveným mostíkom, až sa dostanete nad hlboký kaňon, ktorý svojim charakterom pripomína Prielom Hornádu. Prejdete ponad cez železný most a okrajom skaly, kde sú pre turistov na pridržiavanie natiahnuté reťaze. Potom už len krátkym rebríkom nadol opäť k potoku, kde sa údolie rozširuje a začína „lopúchové kráľovstvo“.

Záverečný úsek je takmer rovina, iba mierne klesá a dovedie vás k železničnej trati, popod ktorú vedie podjazd. Prejdete ním a ste pri prvých domoch Stratenej. Značka ďalej smeruje do stredu obce na autobusovú zastávku.

GPS

GPS - štart – rozdeľovník turistických značiek v osade Dobšinská ľadová jaskyňa:
N 48°52'432" E 020°18'162"

GPS – záver - rozdeľovník turistických značiek na autobusovej zastávke v Stratenej:
N 48° 52, 268´ / E 020° 20, 524´

Slavomír Szabó

***

Tento príspevok vznikol v rámci projektu Pamäť ľudu: Terra Incognita II, ktorý podporil Košický samosprávny kraj.